CFD-urile sunt instrumente complexe și implică un risc ridicat de a pierde bani rapid ca urmare a efectului de levier. 67% dintre conturile investitorilor persoane fizice pierd bani atunci când tranzacționează cu CFD-uri prin intermediul acestui furnizor. Îți recomandăm să te asiguri că înțelegi cum funcționează CFD-urile și că îți poți asuma riscul ridicat de a pierde bani.

dogecoin

„Prostia este aproape de evlavie.” De ce Doge prosperă încă

Cu mult înainte ca Elon Musk, Mark Cuban sau milioanele de comercianți să intre în lumea dogecoinului, existau credincioși adevărați precum Gary Lachance. Aceasta este povestea lor.

Lachance a descoperit dogecoin în 2013. A fost fascinat de logo. „M-am tot uitat la Doge toată ziua și mi-am dat seama: „Omule, asta nu va fi depășită vreodată.”, spune el. „Cu cât îl privești mai mult, vezi că există ceva perfect și amuzant în această postură.” El o numește Mona Lisa din zilele noastre.

În ceea ce privește meme-urile, acesta este „poate cel mai puternic brand din lume”, spune Lachance, care a organizat odată un „CampDoge” la Burning Man. Lachance personifică spiritul jucăuș, optimist, chiar tâmpit al dogelui, mai ales la început. Întrebați pe oricine: acele zile de început au fost doar distractive. „Shibes” a aruncat personal „DogeParties” în locuri precum magazinele de benzi desenate din Los Angeles, unde Shiba Inus propriu-ziși au cutreierat mulțimea. „Ați putea da bacșiș câinilor și banii ar merge la o organizație caritabilă pentru câini”, își amintește o femeie pe nume Pinguino, care a fost activă în comunitatea doge încă de la începuturile sale. 

Într-o primă parte din New York Dogeparty, au făcut un cap mare de hârtie, simbol al dogeului și au mărșăluit cu bucurie spre Wall Street. „A fost un amestec bizar de oameni.”, spune un alt membru al comunității din vechea școală, pe care îl vom numi John Doe sau „Doge Doe”, întrucât a cerut să rămână anonim. „Ați avut programatori cypherpunk de 70 de ani, o grămadă de tineri de 15 ani și toți acești câini și o grămadă de oameni care ocupă Wall Street.”

Aceștia nu erau cripto-milionari. Pinguino era designer la un studio de film și își amintește de alții care se ocupau de îngrijirea gazonului, marketing și mecanică. „La fel, slujbe destul de normale”, spune ea. Nu erau bogați, dar le plăceau să ofere. Și să ofere. „Dacă aveai 100.000 de doge, păreai că ești cu adevărat bogat.”, spune Pinguino. „Mi s-a părut grozav și a fost distractiv să le împărtășesc oamenilor.”

Și în 2014, au existat o grămadă de astfel de distracții. Pinguino le-a oferit celor necunoscuți o bucată de hârtie cu o parte care arăta o cheie. Este pliată, astfel încât cheia privată să fie ascunsă. Ea a încărcat portofelele cu cantități aleatorii de dogecoin (adesea din propriul depozit), variind de la 10 doge la 98.000 doge. S-a dus la un Barnes and Noble și a strecurat portofelele în cărți. Sau s-a apropiat de un necunoscut și i-a spus zâmbind: „Ia asta, s-ar putea să valoreze ceva într-o zi!”

Deținătorii de Shiba au dat cu generozitate unii altora, au dat străinilor, au dat unor organizații de caritate. Au donat unei organizații caritabile care a crescut câini de serviciu pentru copiii cu autism. Au trimis pizza persoanelor fără adăpost. Cel mai faimos, în 2014, Shibes a crescut suficient doge pentru a permite echipei de bob din Jamaica să participe la Jocurile Olimpice. Au strâns 30.000 de dolari pentru a construi fântâni de apă în Kenya. Pinguino este deosebit de mândră de acest impact real, citând studii despre modul în care a ajutat femeile locale. Cu puțurile finanțate de doge, „Femeile au avut mai mult timp de cheltuit pentru educație. Nu petreceau două ore pe zi cărând apă pe cap.”

Apoi a fost sponsorizarea NASCAR. Mult wow. Mulțumită în mare parte exuberanței unui adolescent, Redditor. „Am organizat o petrecere NASCAR cam la 10 dimineața. Niciunul dintre noi nu era fan NASCAR, dar am vrut să vedem cursa noastră de monede.”, spune Pinguino. „A fost chiar amuzant.”

Dar, în anumite privințe, chiar și la început, dogecoinul era mai mult decât o distracție. A avut câteva beneficii ascunse. Femeii i-a plăcut să le introducă oamenilor cripto la întâlnirile din LA, arătând cum a funcționat. Doge a fost bun pentru asta. „Bitcoin a fost puțin intimidant pentru oameni.”, spune ea. Așa că a trecut la predare cu dogecoin, care „a mers mult mai bine pentru oricine nu era super tehnic și pentru multe femei. Au fost mai deschiși să învețe cu dogecoin.”

O parte din aceasta se datorează prețului extrem de scăzut. Un mod eficient de a demonstra cum funcționează cripto este să-l vedeți în acțiune, spune Pinguino, dar acest lucru poate fi dificil atunci când trimiteți și primiți bitcoin. „Este psihologic. Cu bitcoin, există ideea că trimiteți ceva scump și valoros, când nu știați ce faceți.” Dacă BTC are un preț de 30.000 de dolari, după cum spune Pinguino, vă gândiți: „Oh, mai bine nu fac asta.”

Teoria că doge este „moneda oamenilor” are rădăcini adânci. „GoodShibe” a scris o serie de posturi Reddit inspirate de doge, numite „Of Wolves and Weasels”. „Am văzut sigla și imediat m-am gândit că asta este totul.”, îmi spune GoodShibe. A găsit-o inclusiv. În timp ce ea a găsit mulțimea bitcoin (în special libertarienii) ca fiind o atingere intimidantă, ea s-a simțit binevenită de bâzâitul Doge. 

Când Doge s-a lansat în decembrie 2013, Goodshibe știa că nu are nicio speranță de a extrage în mod corespunzător bitcoin – laptopul său slab a fost depășit. Dar „mica sa placă video oribilă, nenorocită, minusculă” ar putea scoate 10.000 de dogecoini pe zi. „A fost fantastic.”, își amintește ea. „Însemna că orice persoană ar putea să se îmbogățească. Cred că asta a dus la o mulțime de emoții timpurii în comunitate. Literal, oricine ar putea face acest lucru.”

Și acum, cu mulți ani mai târziu, acele „portofele de hârtie” ale lui Pinguino au devenit brusc căutate. „În ultimele trei luni, toată lumea pe care o știam încearcă să-și găsească portofelele.”, spune Pinguino râzând. Cineva a găsit acel 98.000 de portofele doge, în valoare de peste 30.000 de dolari în momentul publicării. Curioasă, Pinguino a crescut recent peste vechile ei tranzacții, întrebându-se cât de mult dogecoin a dat de-a lungul anilor.

Ea compară cifra de 2 milioane de dogecoin.

Costul acestei recunoștințe nu este pierdut pentru ea. Dar nu ezită. „A meritat”, spune Pinguino. “Ne-am distrat foarte mult.”

Paradoxul „One Direction”

Înainte de începutul anului 2021, spune Markus, dogecoin avea aproximativ 100.000 de membri. Acum are 2 milioane.

Și este o mulțime diferită de cea din acele zile nepăsătoare. Majoritatea noilor veniți sunt acolo pentru a câștiga bani. „În zilele noastre, comunitatea trece prin toate fazele de a fi nouă în criptomonede.”, spune Lachance. Prima fază: „a fi în stare de ebrietate de potențialul creșterii valorii”, apoi „găsirea interesului pentru spațiu și învățare mai multă” și în cele din urmă „încercarea de a găsi o cauză mai mare la care să se atașeze”. Îi place că unii dintre cei mai noi Shibes lucrează la acceptarea dogecoins de mai mulți comercianți și organizații caritabile, cum ar fi Societatea Americană a Cancerului. 

„A început ca o glumă și asta e frumusețea ei.”, spune Lachance. „Dar 60 de miliarde [recentul plafon de piață a dolarului dogecoinului] nu este o glumă. Sunt mulți oameni care votează pentru a fi implicați în acest lucru.”

Investițiile în criptoactive nu sunt reglementate în unele țări ale UE. Fără protecție a consumatorului. Capitalul dumneavoastră este în pericol. 78% dintre conturile investitorilor persoane fizice pierd bani atunci când tranzacționează cu criptoactive prin intermediul acestui furnizor. Îți recomandăm să te asiguri că înțelegi cum funcționează criptoactive și că îți poți asuma riscul ridicat de a pierde bani.